Als marketing- en communicatiespecialist heb ik mijzelf in een lastig pakket gewerkt.
Alle basisregels ten spijt (kies je niche, richt je op 1 ding, hou het duidelijk)
ik lap ze allemaal aan mijn laars en kies voor 2 dingen.
Ik vind dat zelf best helder, maar het zadelt me wel op met een marketingprobleem.

In 2015 ben ik zelfstandig ondernemer geworden – voor mijzelf begonnen – eigen baas.
Ik zag de wereld snel veranderen: nieuwe bedrijfsvormen, de manier waarop we informatie krijgen,
met elkaar samenwerken en communiceren, digital-nomads: werken vanaf elke willekeurige plek ter wereld.
Er bruist van alles en daar wil ik bij zijn en aan meedoen!

Na jarenlang met heel veel plezier in loondienst te hebben gewerkt als product/formulemanager bij een grote bank, ging ik de wijde wereld in.
Om te doen waar ik goed in ben en waar ik anderen mee verder kan helpen.
En oh ja, het zou dan ook wel fijn zijn als ik er ook nog wat geld mee kon verdienen.

Waar ben ik goed in?

Na zorgvuldig onderzoek met veel hulp van mooie professionele mensen en organisaties, lieve vrienden en familie, heb ik uitgeplozen waar ik goed in ben.
Welke talenten ik heb, welke kennis en vaardigheden ik heb opgedaan én waar ik energie van krijg.
En daar heb ik een mooie rode draad in gevonden.

Of eigenlijk 2:

Communicatie – in de breedste zin des woords:

> Communicatie tussen mensen onderling. Elkaar beter begrijpen en daardoor beter samenwerken, meer plezier hebben, efficiënter functioneren en betere resultaten halen
> communicatie op papier. Teksten schrijven of redigeren. Ingewikkelde dingen duidelijk en helder uitleggen zodat iedereen het begrijpt.

Ontwikkeling: mensen helpen bij groei en ontwikkeling. Om het beste uit zichzelf te halen.

Alleen ga je sneller, samen kom je verder!

En dat is wat ik doe! In een combinatie van 2 bedrijven – ToHandle en ToTrain – ben ik bezig met communicatie en groei en ontwikkeling op allerlei vlakken.
Ik doe dat als trainer (communicatie, team effectiviteit & stressmanagement) én als virtueel professional (VP) marketing en communicatie.

Ingewikkeld

En dan wordt het meteen al ingewikkeld! Want voor mij is deze combinatie logisch, maar een buitenstaander vindt misschien dat ik moet kiezen.
Wil ik dan niet liever trainer zijn, als ik daar genoeg opdrachten voor krijg? Of juist VA?

Daarop kan ik kort antwoorden: NEE! Het gaat voor mij allebei over communiceren en ontwikkeling.
En de combinatie van kennis overbrengen én uitvoeren is belangrijk voor me.
Ik ben een verbinder, breng graag kennis over.
Én ik ben een doener, ik regel graag.
Daarom werkt dit zo goed voor mij.

En hoe doe ik dat dan?
Als ik het kort en krachtig probeer uit te leggen (en dat is wel mijn vak ;-)) komt het ongeveer hierop neer:

  • Als trainer leer ik je hoe je je eigen gedrags- en communicatievoorkeuren en die van de mensen om je heen herkent. En ik leer je om beter op elkaar af te stemmen, je communicatievaardigheden efficiënter in te zetten, en daarmee betere resultaten te halen. Ik doet dat met individuele coaching, of voor een heel team of organisatie. Of ik kan begeleiden bij het omgaan met stress of het krijgen en geven van feedback. Ik gebruik daarbij onder andere de methode van Insights Discovery.
  • En als VP (virtueel professional) help ik professionele ondernemers met hun marketing en communicatie en het automatiseren van ongestructureerde en tijdrovende processen. Ik denk mee over de beste strategie en aanpak, en voer taken voor ze uit. Op het gebied van online marketing en communicatie, maar ook voor projectondersteuning, en het organiseren van events. Dit doe ik vanaf mijn eigen werkplek, met digitale (virtuele) tools en systemen. En als je wilt weten welke taken daar allemaal onder (kunnen) vallen, kijk dan eens op ToHandle.nl

Simpel?

Nou dat dus. Simpel toch? Allemaal communicatie en ontwikkeling.

Maar voor mijn marketing is het wat lastig. In gesprekken gebeurde het weleens dat ik een onsamenhangend verhaal begon over ‘iets doen met communicatie, maar dan als trainer én als VP’.
Het is wel grappig om te zien hoe gesprekspartners dan soms met een vage gesloten blik proberen te verbergen dat mijn antwoord verwarring opwekt.

Dus tegenwoordig pas ik mijn antwoord aan op de omgeving waar ik ben, en welk aanbod ik denk dat daar het meest van toepassing is. Tenzij er tijd is voor een wat uitgebreidere uitleg. Dan gooi ik het hele verhaal er gewoon uit.

Tip!

Wat nog beter werkt is dat ik van tevoren een duidelijke pitch heb ontwikkeld. Dan sta je nooit met je mond vol tanden en voorkom je dat je met een veel te lange ingewikkelde uitleg probeert de aandacht vast te houden. En gebruik daarbij bijvoorbeeld de “why” van Simon Sinek.

TIP: maak een pitch!

Heb jij al een mooie marketing pitch? Of herken je mijn probleem? Ik zou het leuk vinden als je je reactie hieronder plaatst!

Digitale groet,

marketing

Ben jij die professionele ondernemer die ondersteuning zoekt voor online marketing en communicatie? ToHandle

Lees meer:

Hoe vind jij jouw DREAM JOB?